Μουσική παρασκήνιου Μουσείου Φωτογραφίας

Θεματικές ενότητες αρχείου

Home / Θεματικές ενότητες αρχείου
Α’ ΕΝΟΤΗΤΑ

Ιστορία της φωτογραφίας

Πρόκειται για εκτενές φωτογραφικό υλικό που αφορά σε όλες τις τεχνοτροπίες που αναπτύχθηκαν από τη γένεση της φωτογραφίας μέχρι σήμερα και αποτελεί σχετική μελέτη της προϊστορίας και της ιστορίας της φωτογραφίας.

  • Συστηματική καταγραφή και αρχειοθέτηση φωτογραφιών όλων των επαγγελματιών φωτογράφων, ελλήνων και ξένων, που εργάστηκαν στην Ελλάδα τον 19ο αιώνα. Ανάμεσα τους ξεχωρίζουν οι Φίλιππος Μαργαρίτης, Δημήτριος Κωνσταντίνου, Πέτρος Μωραΐτης και άλλοι φωτογράφοι εξαιρετικά δείγματα της δουλειάς των οποίων ανήκουν στο αρχειακό υλικό του Μουσείου.
  • Διάσημοι έλληνες φωτογράφοι που εργάστηκαν ως επαγγελματίες στο εξωτερικό.
  • Καταγραφή φωτογραφιών των πρώτων σημαντικών ξένων και ελλήνων περιηγητών που φωτογράφησαν διάφορες περιοχές και πόλεις της Ελλάδας με ιδιαίτερη έμφαση στον αρχαιολογικό τους πλούτο.
  • Φωτογραφίες των ελληνικών αρχαιολογικών μνημείων της Μικρασίας και της Ιταλίας και αιγυπτιακών αρχαιοτήτων από τους μεγαλύτερους έλληνες και ξένους φωτογράφους του 19ου αιώνα.
  • Λευκώματα με φωτογραφίες που καλύπτουν θεματικά εξέχουσες πόλεις των κρατών της Μεσογείου του 19ου αιώνα.
Β’ ΕΝΟΤΗΤΑ

Ιστορία της Ελλάδος

Το αρχείο του Μουσείου περιλαμβάνει φωτογραφικά ντοκουμέντα από πολέμους που διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στην ιστορία του σύγχρονου ελληνισμού, όπως:

  • Ελληνοτουρκικός Πόλεμος 1897 (Θεσσαλία).
  • Α’ Βαλκανικός Πόλεμος 1912. Ανέκδοτο λεύκωμα του βρετανού φωτορεπόρτερ Haworth J. Woodley, δωρεά στον διάδοχο Κωνσταντίνο και μετέπειτα βασιλιά της Ελλάδας. Λεύκωμα γάλλου πολεμικού ανταποκριτή και φωτορεπόρτερ με θέμα την κατάληψη της Λήμνου από τον ελληνικό στόλο και τις ακόλουθες ναυμαχίες της Λήμνου και της Έλλης ενάντια στον τουρκικό στόλο. Κατάληψη της Ίμβρου και της Τενέδου και του Αγίου Όρους από τις ελληνικές δυνάμεις.
  • Β’ Βαλκανικός Πόλεμος. Λεύκωμα των Ζeitz και Αδελφών Ρωμαϊδη με θέμα τις μάχες των ελληνικού στρατού εναντίον των βουλγαρικών δυνάμεων.
  • Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Φωτογραφίες από τις δυνάμεις της Entente και το μέτωπο των μαχών με τις Κεντρικές Δυνάμεις.
  • Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Η καταστροφή του λιμανιού της Θεσσαλονίκης από τους Γερμανούς.
  • Μικρασιατική Εκστρατεία. Φωτογραφικό υλικό από όλες τις φάσεις των πολεμικών επιχειρήσεων του ελληνικού στρατού.
Γ’ ΕΝΟΤΗΤΑ

Πορτρέτα

Πορτρέτα σημαντικών προσωπικοτήτων που διαδραμάτισαν σπουδαίο ρόλο στην ελληνική ιστορία και τον πολιτισμό. Βασιλείς, πολιτικοί, λογοτέχνες, καλλιτέχνες, κ.α.

Δ’ ΕΝΟΤΗΤΑ

Λαογραφική παράδοση

Στρατιωτικές, πολιτικές, αστικές και κάθε λογής παραδοσιακές ενδυμασίες από όλες της περιοχές της Ελλάδος που συνθέτουν την ιστορία της ελληνικής ενδυματολογίας.

Ε’ ΕΝΟΤΗΤΑ

Ελληνική τοπιογραφία

Σπάνια λευκώματα και μεμονωμένες φωτογραφίες των πόλεων της Ελλάδος από διακεκριμένους έλληνες και ξένους φωτογράφους του 19ου αιώνα.

ΣΤ’ ΕΝΟΤΗΤΑ

Ελληνικοί σιδηρόδρομοι

Λευκώματα και φωτογραφίες των τεσσάρων Σιδηροδρομικών Δικτύων της Ελλάδας, που καλύπτουν πλήρως την ιστορία των τραίνων. Το υλικό, συνοδευόμενο από επιστημονικό κείμενο, αποτελεί εκδοτικά την Εγκυκλοπαίδεια της Ιστορίας των Ελληνικών Σιδηροδρόμων, που απέσπασε Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών το 2006.

Ζ’ ΕΝΟΤΗΤΑ

Κωνσταντινούπολη – Σμύρνη

Λευκώματα και φωτογραφίες των κέντρων του ελληνισμού της Μικράς Ασίας από Έλληνες και ξένους φωτογράφους.

Καταγραφή όλων των ελλήνων και ξένων επαγγελματιών φωτογράφων που έζησαν και εργάστηκαν στην Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη.

Η’ ΕΝΟΤΗΤΑ

Κάρτ-ποστάλ

Καρτ-ποστάλ διαφόρων θεματικών, υπογεγραμμένων από έλληνες και ξένους φωτογράφους.

Θ’ ΕΝΟΤΗΤΑ

Τεχνική της φωτογραφίας

Δείγματα φωτογραφιών που καλύπτουν όλες τις τεχνικές της ιστορίας της φωτογραφίας από τη γέννησή της μέχρι σήμερα (δαγγεροτυπίες, καλοτυπίες, αμβροτυπίες, αρνητικά γυαλιά, πλαντινοτυπίες, κυανοτυπίες, slides, films, κ.α.) καθώς και εξέχοντα δείγματα της προϊστορίας της φωτογραφίας, δηλαδή της τέχνης της χαρακτικής.

Η συλλογή είναι προσβάσιμη στο κοινό κυρίως μέσω εκθέσεων και εκδόσεων. Επιλεγμένες φωτογραφίες δημοσιεύονται στο διαδίκτυο, στον επίσημο ιστοχώρο του Μουσείου και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.